Grym Köttfärssås och Lasange a lá sandra ;)

                 
Tänkte kassta in ett recept på köttfärssås. Som jag själv (genom många försök), fått fram en grymt god och väldigt lättgjord köttfärssås.

Du behöver:
500g köttfärs
1 paket krossad tomat med basilika (ICA's egna)
½ burk Cream bonjure vitlöksost.
3 dl matlagningsgrädde.

Salt
Peppar
Paprika pulver
Curry

Bryn köttfärsen, peppra och salta. I med Krossade tomaten, vitlöksosten och matlagnings grädden. Låt koka ihop lite. Sen peppra med paprika puvler, salt och curry efter egen smak. Det ska inte smaka curry. Men man kan ta i rätt mycket utan att de smakar curry. Låt koka ihop lite. Färdig! Riktigt snabb och smidig och god! ;)

Det var en jobbkollega på städet som faktiskt tipsade om curry i köttfärssås. Jag tyckte de inte alls lät gott med curry i köttfärssås men var tvungen att testa. Och det blir en helt annan smak i köttfärssåsen! Det smakar faktiskt inte alls curry. Så testa ;)


Och sen kan vi även bygga på detta och göra en riktigt god lasange!
Jag ska erkänna, mina lasanger har inte vart de bästa och krämigaste. Men de har de blitt ändring på! Efter en hel del olika lasanger... ;)

Du behöver:
1 paket lasange plattor. (Barilla, bästa! Blå kartong, brukar alltid finnas vid lasange plattorna.)
(3 dl matlagningsgrädde.)
Riven ost.

Gör köttfärssåsen över.

Ostsås:
8-10 dl mjölk
En näve riven ost.
50 g smält smör.
4 msk mjöl.
salt och peppar.

Ugnen på 200 grader.

Börja med ett lager köttfärssås. Häll på Ostsåsen över, försök att inte blanda. På med plattorna. Och sen gör vart annat tills det inte räcker längre eller tills du är nöjd. Sista lagret så lägg plattor, på med resten av ostsåsen. (jag häller faktiskt på en matlagningsgrädde över för då blir det extra krämigt. Inge fettsnålt här inte! Ska de va så ska de!) Och sen strööver MASSA ost och på med lite peppar.

In i ugnen i 30-40 min. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0