Chokladmousse, ja tack!

Den här chokladmoussen hittade jag i ICA's nya buffé tidning (nr 8, 2010).
Har dock ändrat den lite, och den blev svinigt god kan jag säga! Skit enkel så do,do,do it! ;)


            
Eftersom vi bara va 2 halverade jag receptet och de är det jag skriver ner här:
Dock räcker de till 3 personer.. Eller om man vill ha extra stora potioner ;)

50g mörk mintchoklad (Använde marabou preminum)
50g mörk blockchoklad (Egentligen kan man ta i hela mintchokladen, jag ville bara ha och äta, därför tog jag bara hälften. Beroende på hur stark mint smak du vill ha. Tyckte det blev lagom med 50g faktiskt.)
Egentligen ska man ha 125g mörk blockchoklad, men tycker de är mycket goare med lite mint smak.
1 äggula
Rivetskal av apelsin.
(ta av egen smak)
1 msk färskpressad apelsinjuice. (Ska egentligen va ½ msk, men de är ju gott med apelsin!)
1½ msk starkt kaffe.
1½-2 dl visp grädde.
1½ msk florsocker.

Topping
Egentligen ska de va kanderade nötter. Men ja valde lite bättre allternativ.
En påse hackad mandel.
En halv apelsin,
ta bort hinnan/skalet på klyfterna och skär i små bitar.
Riven mint choklad (se övre)

Och gör så här:
1. Smält chokladen i ett vattenbad.
2. Blanda äggulan med apelsinskalet, apelsinjuicen och kaffet i en bunke.
2. Vispa grädden med florsockret i en annan bunke.
3. Rör ner chokladen i äggsmeten, vänd ner grädden. Rör försiktigt runt så det blandas helt. Häll i halv påsen med hackad mandel.
4. Häll moussen i 2-3 skålar.
5. Ställ i kylskåpet minst 1 timma. Eller flera, vi delade på den tredje dagen efter, då hade den tatt åt sej av apelsin och mint smaken ännu mer och då tyckte jag den va som godast.

6. När den ska serveras så på med apelsin bitarna, stö över den hackade mandeln och riv på mintchokladen.

Super gott! :D

                

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0