Svininfluensa eller vaccin - vad väljer du?

Jag börjar bli surr i bollen av allt snack om svininfluensa och vaccin.

De känns lite att tar du inte vaccin så kan du få svininfluensan, vilket kan göra att du dör.
Eller så tar du vaccinet, du kanske inte får svininfluensan men biverkningarna som kanske kommer senare i framtiden kan du ö av. Så HMmm.. Dö eller dö? Överdriver, men de känns lite så.

De här är vad jag har läst ( har kollat runt väldigt mycket på sistonde) vet som sagt inte vad som stämmer och vad som inte.


Svininfluensan:
Det verkar som att svininfluensan inte är så farlig som media stormat upp. Det är som en vanlig influensa MEN de som gör den lite värre är att den sätter sej på lungorna. Har läst att fler dör av "vanlig" influensa än just svininfluensan som (för tillfället) har lägsta döds- procenten. Med tanke på hur mång i sverige som har insjuknat. 5 stycken har för tillfället dött, men sen får man tänka på att runt 500 000 har smittas. Jag läser mycket bloggar och jag tycker man läser hit och dit att "ligger hemma i svininfluensa" eller "hade svininfluensan förra veckan men nu är de lugnt igen".  Visst svininfluensan är nog inte rolig att ha. Läser många som säger att dom aldrig vart med om något värre. Men sen är det bra. OCH dom har sitt NATURLIGA immunförsvar! Inget konstgjort, ihopsatt vaccin eller "giftinjektion" som vissa kallar det ( Med tanke på hur mycke skit det innehåller som gör med skada på kroppen än bra, som vissa anser) utan kroppen har själv fått bearbetat sjukdomen och har nu det bästa skyddet. Du kommer aldrig få svininfluensan igen. ( Vad jag har förstått) däremot så kan ju svininfluensan mutera. Och vad jag har förstått så verkar det som att, visst du kan få den influensan, men att du har större immunitet mot. Däremot läste jag någonstans (vet inte om de är sant eller inte) så kan du löpa större risk att bli riktigt dåligt, just för att din kropp inte fick det "riktiga" försvaret som kroppen själv ger dej annars. Sen fiins det som sagt en riks att du kan bli RIKTIGT dåligt. Men inom det området anser jag själv att de personer som har dött har också haft något som tillsammans med svininfluensat blitt en dödande faktor. Sen vet jag inte hur allt ligger tilll med de.. Men jag tror inte heller att "vanligt" friskt folk dör av svininfluensan utan vidare. Däremot  om man skulle råkat att tex fått en förkylning eller något samtidigt som man får svininfluensan, kan göra att man kan dö. Just för att immunförsvaret då  redan är försämrat.



Vaccinet:
Jag tycker förövrigt att vi har fått NOLL information om vaccinet och dess nackdelar, varför då kan man ju tycka?!
Vad jag har läst om vaccinet är följande (Vet heller inte vad som är sant eller falskt):

Vad jag har förstått så håller detta vaccin ett år fram. Vaccinet är ju inte 100% skydd. Och du kan få svininfluensan ändå eftersom det funkar så att det saktar ner tidsprocessen, alltså de ger ett skydd att du kanske inte får influensan just nu... Men kanske om ett tag längre fram. Så de saktar ner insjuknitngs processen men gör inte att du blir "immun". Sen finns det så mycket i vaccinet som egentligen är skadligt för oss. Visst i små doser. Många är oroliga över att de ska ge bivärkningar längre fram i tiden. Visst man kankse inte kommer dö, men de är ju inte roligt om man skulle få efter bivärningar sedan som man blir lidande av istället.
Sen känns vaccinet lite halv osäkert just att de är framställt så snabbt.

Sen läste jag med på flera ställen, att företaget som har framställt vaccinet har avtatt sej ansvaret för vaccinet om något skulle hända... De gör att jag blir lite uppmärksam på.. hur säkert är då de här vaccinet egentligen?! (Säger inte att de är sant)
  



Jag vet inte alls va man ska tro om något. Jag är inte så rädd över vaccinets "bivärkningar" men de känns lite osäkert.
Sen kan jag känna att de kan vara lite små "onödigt" eftersom om det är som jag läst att de skyddar inte ens utan "saktar ner hela processen" och gäller bara ett år. (?)  Däremot känner jag lite oro över om man tar vaccinet men sen kan bli bra mycke sjukare av andra saker istället. Sen vet jag inget om de är sant eller inte. Men jag är orolig över risken.

Jag vet inte alls om jag ska ta sprutan eller inte. Men helst vill jag inte spruta in saker i kroppen som egentligen inte ska va där. Utan helst vill jag att min egen kropp får bearbeta det som de ska göras. Sen kan man ju bli riktigt riktigt sjuk. Känns som det inte finns någon botten med allt, eller något rätt eller fel. Man vet liksom inte va man ska tro om nått.

Va känner ni för allt kring influensan och vaccinet?





Sidor jag bland annat läst på:

http://www.dalahantverk.se/

http://www.svininfluensan.com (Läste många kommentarer)

Kommentarer
Postat av: Ella

jag valde då att ta vaccinet...jag mår bra än så länge iaf...fick lite "efter-effekt"

2009-11-13 @ 21:43:36
Postat av: Ellen

Jag tycker att man får göra precis vad man känner för.

Jag var ju tvungen att ta den med tanke på att jag är i riskgruppen. Men det sätter i lungorna så ja det beror ju på om man tror att man kan klara de.

Det helt från person till person med immunförsvaret.

Hoppas allt är bra med dig gullet!

Miss you, ses till jul:)

Puss & kram

2009-11-13 @ 23:58:03
URL: http://suicideblonde.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0